Reggio Emilia -kasvatusfilosofia Soilikissa
Lapsilähtöisyys ja aikuisen rooli
Kaiken toiminnan lähtökohta on usko lapsen rajattomaan luovuuteen sekä oikeuteen toteuttaa tätä luovuutta aikuisen hienotunteisella tuella ja opastuksella (aikuinen antaa lapsen keksiä ja oivaltaa itse - ei sano tai tee lapsen puolesta, aikuinen ohjaa hiukan taustalta, on herkkä lapsen kulloisellekin tunnetilalle ja pohdinnalle).
Lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja opastusta kasvussaan ja kehityksessään
Lapsen kykyjä ja taipumuksia on aktiivisesti tuettava ja stimuloitava (haasteelliset ärsykkeet, kaikkien aistien huomioiminen)
Aikuisen tulee olla roolissaan sekä määrätietoinen (rajat, yhteisön normit, vastuu) että varovainen (ns. luovan toiminnan ohjaus)Jokainen lapsi on oma persoonansa (oma historia, muistot, kyvyt, tottumukset), lapsen persoonan kunnioittaminen ja ymmärtäminen on edellytys turvallisuudentunteelle ja itsenäisyydelle
Projektit / teemat
Toiminta rakentuu erilaisten teemojen pohjalta, tarkoitus on syventyä asioihin lasten ehdoilla ja lasten ideoiden johdattelemana.
Lapsille on annettava runsaasti aikaa miettiä ja tutkia asioita, edetä omalla tavallaan - aikuisen on oltava aina valmis muuttamaan "käsikirjoitusta"
Lapsi tarvitsee aikuisen tukea asioiden miettimisessä ja etsimisessä (aikuisen tekemä suunnittelutyö tärkeää)
Dokumentointi
Lasten ja aikuisten työskentelyn tallentaminen valokuvaamalla, videoimalla ja kirjoittamalla
Lapsen tarhaelämän tallentaminen ns. kasvun kansioihin (valokuvat, piirrustukset, lasten puheet ja kertomukset)
Tarhan oman kasvatuskulttuurin havainnointi sekä kehittäminen (toiminnan ymmärrys lisääntyy)
Taidekurssit
Opetussuunnitelmasta vastaa kuvataiteilija
Taideilmaisuun innostetaan kaikkia aisteja kunnioittaen
Kursseilla työskennellään lapsilähtöisesti
Lapsia ei aliarvioida - lapset tekevät taidetta oikeilla ja laadukkailla välineillä ja materiaaleilla
Henkilökunnan suhteet
Yhteisöllisyys ja itseohjautuva tiimityöskentely
Tasa-arvoisuus (työnjaossa tarkoituksenmukaisuusperiaate)
Johtajan rooli visionäärinen sekä ohjaava
